Viser innlegg med etiketten Østerdalen. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Østerdalen. Vis alle innlegg

mandag 8. august 2016

Marihøne fly fly 🐞

18. Feriedag: Torsdag 22. Juli 2016


Nest siste dag i barnehagen.
Det er få barn, men god stemning.
I dag er det barnas dag på Kaupangrmart'n.
Barnehagens ansatte tar med seg barna.
Store troll med høyt hår og godt humør.
De møter på barnas fest.
De stiller til start med tre små.
På karneval med:
Rosa ballerina
Spiderman
&
Marihøne fly fly

Karnevalstoget går fra A til Å:
- fra Storstua i nord til Stor-Elvdal Hotel i sør
"Marihøne fly fly" får is og medalje.
Lykken nærmer seg komplett.

💕STORE TROLL💕

Bilde: Barnas dag på Kaupangrmart'n.
(Foto: Marita på Staifjellet)

1. times underholdning...
OBS OBS OBS
Se opp for maur i rompa!
Avledningsmanøvrer varer ikke evig:
"Mamma, kan vi gå på tivoli nå?"

10 billetter og 300kr senere...
"Marihøne fly fly" svever på en rosa sky.
Kanskje på tide å stikke før kontoen vræler:
- Fattigmann i eventyrland!

💕MARIHØNE FLY FLY💕

Bilde: Årets første bad i Glomma
(Foto: Marita på Staifjellet)

Greit å reise mens humøret er på topp.
"Skal vi dra hjem og bade i Glomma?"
Jeg får medhold og vi er på vei.
Årets første bad i Norges lengste elv.

På med badedrakt og rosa Crocs.
5-minutters gange og vi er framme.
Harley logrer og vesla hopper.
To gode venner er skjønt enig:
"Hva er vel livet uten vann?"

Sommergjestene flyr inn til Norge.
Rally Bielek strikes again.
Tre familiemedlemmer på en uke.
Adam kjører til Gardermoen for 2. gang.
Velkommen til solrike Staifjellet:
- Pappa Vlado og broder Vaki.

💕BADEGLEDE💕

Stemningsfull kveld på Øverdalssetra 🐐

33. Feriedag: Lørdag 6. August 2016


Det er utrolig gøy å bli invitert...
Til Seterdager i Sollia.
Idyllen er fullkommen på Øverdalssetra.
Vi blir ønsket velkommen med store smil.
Hjemme hos Ellen Marie og Hans.
To varme mennesker som gir av seg selv.
Et vertsskap i særklasse.

💕ØVERDALSSETRA💕

Bilde: Øverdalssetra i Sollia.
(Foto: Marita på Staifjellet)

Vimarida stiller med bandets blidspente fem:
Lars, Marius, Marita, Sarah og Adam.
Glade musikanter i farta.
Ut på tur...
- selvfølgelig med et smil på lur.

Sommerværet står på halv tolv.
Gråsprengte skyer med uttrykk for regn.
Hva skal vi gjøre?
Hvor skal vi rigge?
Ute på en scene eller inne i et fjøs?
Vi veier for og imot - frem og tilbake:
1) en nydelig utsikt mot storslåtte fjell...
2) levende lys i et seterfjøs med sjel...

💕SETERFJØS MED SJEL💕

Bilde: Musikk i et fjøs med sjel...
(Foto: Marita på Staifjellet)

Vi går for gamle steinvegger og tak over hodet.
Et riktig valg for en kjølig sommerkveld.
Det er intimt og innbydende.
En bygning med sjarm og stil.
"Her skal vi rigge og her vil vi spille".

Alltid kjekt å være ute i god tid.
Utstyret er på plass...
Strømmen holder...
Instrumentene spiller og lyden bærer.
Vi har 1,5 time til rådighet. 

💕TIDSPERSPEKTIV💕

Bilde: Rømmegrøt med spekemat...
(Foto: Marita på Staifjellet)

På Øverdalssetra er det sommerdrift.
"Å, jeg vet ei seter med så mange gjeter..."
De har gjester fra fjern og nær.
En seterkafe med lokal mat.
Vi er så heldige å få smake:
- rømmegrøt med rabarbrasyltetøy
- spekemat med potetsalat 
- hjemmelagde kaker
- blåbærsaft og kaffe
Magene blir mette og skuldrene senkes.
Vi takker hjertelig for god mat og gjestfrihet.

Mørket brer sine vinger ut.
Det er sommerkveld på setervollen.
Levende lys blafrer i sommervind.
Lys inne...
Lys ute...
Lys på selveste utedo'n.

Gjestene kommer.
Ikke altfor mange og ikke altfor få.
Perfekt antall for en intim konsert.
Klokken er slagen.
La oss starte en musikalsk seteraften.

💕GJESTFRIHET💕

fredag 29. juli 2016

Lokalt engasjement på sommerens store begivenhet☀️

17. Feriedag: Onsdag 20. Juli 2016


Vi våkner til en ny morgen med sol.
Det lover godt for kveldens åpning.
- Kaupangrmart'n 2016 - 
Snille værguder ønskes velkommen.

Adam har nedtelling - 3 dager til ende.
Snart tid for sommerferie.
Vesla drømmer om tivoli og karuseller.
Hun er 100 % klar:
- Sier aldri nei til trampoline og hoppeslott.

  💕KAUPANGRMART`N💕

Bilde: Årets første bringebær...
en blant de få som er modne og røde.
(Foto: Marita på Staifjellet)

Samvittigheten spiller på lag.
Brød og eplekake står i ovnen før kl. 12.
1. husmorpoeng per brød = 3 poeng
1. husmorpoeng per kake = 1 poeng.
4 husmorpoeng...
Det kvalifiserer til 4 timer frisk luft.

Griper muligheten og løper til skogs.
Harley og matmor på nye eventyr.
Et spann blåbær til vesla:
- gjett hvem som blir glad?
Soppen står med hatt og stokk:
- gode nyheter for brødrene Bielek.
Et saftig lite bringebær:
- det er rødt og smaker fortreffelig!
Trollskogens finurligheter!
En verden av gode smaker og små gleder.

Prosjekt retro-design fortsetter i stillhet.
Pusser paller til fingrene skriker.
Lakker treplanker til boksen står tom.
Nye hyller kommer snart på plass...
Målet er nytt interiør før høsten kaller!

💕NATURPRODUKTER💕

Bilde: Kaupangrmart'n 2016 - åpning.
(Foto: Kaupangrmart'n 2016)

Sommerens store begivenhet.
 - Kaupangrmart`n 2016 -
Hvor er vi under åpningen av mart'n?
Vi er til stede og smilet sitter løst.
- Lokale helter skaper liv.
- Unge talenter lager stemning.
En smakebit av lokalt engasjement.
Tommelen opp...
Kveldens program var topp.

Avslutningsvis:
- Vimarida spiller en låt.
Gitar og sang ved Adam og Marita.
Det står en liten maskot under kjolen.
Låtvalget passer bra:
"Itj ta live så..."
-SÆRIØST-

Takk for invitasjonen!
Takk for et innholdsrikt program!
Takk for en særdeles fin kveld!

💕LOKALT ENGASJEMENT💕

tirsdag 26. juli 2016

Selvhushold er velhushold 🍴

15. Feriedag: Mandag 18. Juli 2016


Folk i feriemodus...
Det er folk med frihet og anledning:
- Frihet til å velge: for eller imot.
- Anledning til å si: skal - skal ikke.
I dag er vesla hjemme med mamma.
Barnehagen finner vi alltids i morgen.

Vi sover lenge og nyter morgenen.
Rutine, hva er det?
Et fremmedord når det kommer til ferie og fritid.
Sjarmen med late dager og sommertid.

Bilde: Lekeplassen på Koppang
(Foto: Marita på Staifjellet)

Vi reiser til Koppang på formiddagen.
Adam jobber og jentene koser seg.
"Mamma, kan vi gå på lekeplassen?"
"Ja, selvfølgelig kan vi det".
Alt er mulig når vi eier dagen.
En lykkelig akrobat smiler fornøyd.

Onkel Brano kommer på besøk.
Han skal være 2 uker på Staifjellet.
Tutti-frutti-familien kjører til Gardermoen.
Mottakskomiteen venter i spenning.
Rute: Krakow - Gardermoen 
Estimert landingstid kl. 17:08.
Norwegian innfrir forventningene.
Gjensynsgleden er stor og klemmene varme.
Vi feirer med en stopp på Elverum.
Kinamat på Gråberg.

Bilde: Familiebesøk fra Slovakia
(Foto: Marita på Staifjellet)

16. Feriedag: Tirsdag 19. Juli 2016


4 dager igjen til ferie for kone, mann og barn.
Fire hjerter gleder seg.

I dag møter vesla opp i barnehagen.
Jente 4 år - søker lekekamerater.
NB: aktivitetsnivået er på topp!
Mamma er tøff, men ikke SÅ tøff.
Kjekt å kunne leke noen timer med jevnaldrende.

Tomt kjøleskap roper etter påfyll.
Har jeg noe valg?
Det blir en tur på butikken før lunsj.
Ære være lønningsdag!

💕 GOD SAMVITTIGHET 💕

Bilde: Sporty i naturens kjøkkenhage.
(Foto: Marita på Staifjellet)

Første feriedag uten krav til meg selv.
"I dag må jeg vaske hus..."
"I dag må jeg rydde barneklær..."
"I dag må jeg..."
I dag skal jeg faktisk bare kose meg.
UTEN dårlig samvittighet!

Harley og matmor har et felles ønske.
Trimtur i Trollskogen.
Like logrende begge to:
- Harley er lykkelig over å kunne snuse
- Matmor er lykkelig over å se bær 
Ulike interesser finner felles multiplum.
Vi feirer med en pust i bakken:
- Glomma er like vakker som alltid.

💕 NORSK NATUR 💕

Bilde: En pust i bakken ved Glomma.
(Foto: Marita på Staifjellet)

Prosjekt retrodesign fortsetter ut dagen.
Puss - puss - puss - så kommer det en støvsky.

Nyfanget harr til middag.
Akkompagnert av potet, salat og rømme.
Gleden er å spise fisk fra Glomma.
Sjarmen er å klippe salat fra hagen.
Selvhushold er velhushold.

💕 SELVHUSHOLD 💕

mandag 18. juli 2016

Bøtteballett på rød løper...

9. Feriedag: Tirsdag 12. Juli 2016


"Hva er det du sier?"
"Trengs det en husvask?"
Hus og hjem står på hodet. 
Hva er opp og hva er ned?
Hybelkaniner på rekke og rad.
Hvor ble det av Staifjellets røde løper?

Oppgjørets time er kommet:
På med silkehansker og ballettsko.
Fram med dansestaur og boblevann.
Det er en gledens dag.

Rød løper på skinnende rene gulv ❤️

10. Feriedag: Onsdag 13. Juli 2016


Bøtteballetten fortsetter.
"Ja, vi elsker dette huset...
- som det stiger frem..."
Husets frustrert frue ser lyset i tunnelen.
En rød løper i alle rom.
Det blir rene og skinnende gulv.
Nå kan gjestene komme.

Fryste boller.
Oppvarmede boller.
Steinharde boller.
"De kommer kanskje senere?"

Bilde: Møter mellom mennesker.

Familie og venner kommer sjelden alene.
Første bil: bryllupsplanlegging 
- med hyggelige venner 
Andre bil: overraskelsesbesøk
- "Hei, tante!" - Verdens beste gudmor.
Tredje bil: bollesabotører
- glade damer i farta

Besøk i alle former og fasonger.
Det er sommerens glade budskap.
Kvalitetstid med kjente og kjære.
Jeg er takknemlig for disse øyeblikkene.
Minnerike møter mellom mennesker.

Sommerens glade budskap ❤️

11. Feriedag: Torsdag 14. Juli 2016


Hipp, hurra for Elena 21 år 🎉 
Et søskenbarn med stor S.
Snill - Søt - Smart - Sterk - Stilig.
Spiser kake og tar en salto for deg i dag.

Lenge leve et liv i feriemodus.
"Sol ute og sol inne"
Upåklagelig sommerstemning.
Sommerbesøk fra fjern og nær.
Varm kaffe...
Høylydt lek...
Et yrende liv på terrassen.

Impulsiv sightseeing i Stor-Elvdal:
Koppang og Evenstad.


Bilde: Gjester på Kjøkkenveien 3

En verdig stopp på veien hjem.
Merk navnet:
Kjøkkenveien 3.
En sjelden perle langs riksvei 3.
Like før Imsroa - fra sør.
Like etter Imsroa - fra nord.
Birkebeinerveien ligger like ved.


Bilde: Nydelig måltid i sjarmerende omgivelser.

Velkommen til Kjøkkenveien 3.
En gammel landhandel har fått nytt liv.
Et hus med atmosfære og sjel.
Rett og slett:
- et sjarmerende og koselig sted.

Velkommen inn.
Smaksopplevelsen griper deg.
Velkommen inn.
Historien omfavner deg.
Velkommen inn.
Vertsskapet venter deg.

Historiske og smaksrike opplevelser ❤️

mandag 11. juli 2016

100 år og dement-light på mandag

5. Feriedag: Fredag 8. Juli 2016


En solskinnsdag i godt lag.
Syden er oppskrytt.
Norge - det er det vi vil ha.
Borte bra, men hjemme best.
"Ja, vi elsker dette landet!"

Unner meg et besøk på XL-bygg. 
Husfrua gjør ting hun ikke kan:
"Prosjekt retro-design"
(Fortsettelse følger)

Bilde: Grillfest og horseballs-kvartett.

Grillgjester til kvelds.
Rundt 20 med store og små.
"Hva, er det noen som har bursdag?"
100 år og dement-light på mandag.
Greit å feire dagen på forskudd.

Tusen takk for gode klemmer.
Bukker i støvet for omtenksomme gaver.
Minnes en særdeles hyggelig kveld.

Æresmedaljen går til horseballs-kvartetten.
Deres innsats i natten har reddet verden.
Knott og mygg har vi ikke sett siden fredag.
Staifjellet hyller heltedåden!

Det er aldri for sent å invitere gjester til middag.

6. Feriedag: Lørdag 9. Juli 2016


Du døsige, trofaste sove-hjerte.
Det er lørdag og du har gjort din plikt.
Jeg kan ikke huske sist vi sløvet til ti.
Ingen stress med stress-less.

Det er sommer, regn og ferietid.
Hvilken deilig erkjennelse.
Hva med en kveld på kino?
Du og jeg og vi tre?

"Kjæledyrenes hemmelige liv"
Enstemmig vedtatt.
Et stort JA fra alle og enhver.
👍 til film, popcorn og baconsnacks. 

Bilde: "Kjæledyrenes hemmelige liv" på Åmot Kino.

Det går mot kveld.
Dagen sier sakte, men sikkert farvel.
"Bare ett siste krumspring..."

En planke fra Glomma...
Saget og pusset.
Ny i lakken og skinnende blank.
Sim sala bim!
Drill 1, drill 2, drill 3, drill 4...
Vips så har vi en ny baderoms-hylle.

Bilde: "You must be the change you wish to see in the world"

Det er aldri for sent å gjøre en forandring.

lørdag 9. juli 2016

Elsker sommerferie ☀️

Sommerferien kom som lyn fra klar himmel.
Og det er jo helt greit...
- siden jeg er så utrolig glad i sommerferie.
En riktig glad nyhet etter et langt arbeidsår.

Som om ikke det er nok...
Jeg kan glede meg over hele 6 uker i feriemodus.
Hva i alle dager skal jeg ta meg til?
Et problem jeg møter med knusende ro.
Svaret er enkelt: 
Jeg skal gjøre alt!
Alt det ikke blir tid til ellers! 
Alle små og store gjøremål som faller mellom to stoler i hverdagen.

1. Feriedag: 

Vekkerklokken går over i hvilemodus.
Jentene tar selvfølgelig hintet og sover lenge.
Det er en drøm å levere sent i barnehagen.
Jeg begynner første feriedag med å signere ny arbeidskontrakt.
Det inntrufne fortjener en storslagen feiring.
Handleposer fra gulv til tak.
(Selvfølgelig rimelig og moderat innenfor rammene av personlig økonomi.)
VISA-kortet gløder varmt.
Bankkontoen er i ferd med å nulle ut.
Jeg føler meg strålende.
Og vet du hva?

Smilet lever i beste velgående.

2. Feriedag:

Det er ingen tid å miste. 
Vi er ut på tur - og sjelden sur.
Staifjellets jenter våkner til en ny morgen på Oppdal.
Vi er på rett sted til riktig tid.
Hjemme hos Magnus bror.
Sammen med mamma og pappa.
3 generasjoner under samme tak.



Bilde: På Oppdal med små og store familiemedlemmer.

Hva er vel bedre enn et etterlengtet møte?
 Et felles treffpunkt for store og små familiemedlemmer.
En morgen hvor regnet øser ned.
En dag hvor solen titter frem.
Et sted hvor seterlivet blomstrer og barna leker.
Møø - bææ - brom brom.
Jeg vet at denne dagen er livet.
Og vet du hva?

Smilet lever i beste velgående.


Bilde: På Oppdal med mø, bææ og brom.

3. Feriedag:

Det er ikke timer og dager som teller.
Det er kvaliteten på her og nå.
En sommerdag går fort og vi takker for denne gang.
En stor klem til dere alle...
- til vi ses igjen når hanen galer.
Returen kaller og Volvoen kjører:
Oppdal - Folldal - Sollia - Hjem.
Fra én side av fjellet og over til én annen.

Vimarida fyller ettermiddagen.
Musikk i naturen - musikk i det fri.
100 % naturlig.
 Ingen kunstige lyder.
Ingen fremmede tonearter.
Bare et ørlite snev av:
"Vakre Drømmer"
De rike har det kanskje godt.
Vi fattige har det definitivt topp.
Musikkvideo under åpen himmel.
Hvem trenger vel Hollywood?
 Vi har Staifields!
Og vet du hva?

Smilet lever i beste velgående.


Bilde: Musikkvideo på Staifjellet.

4. Feriedag:

Vekkerklokken står fortsatt i hvilemodus.
Jentene griper muligheten.
Vi sover lenge.
En ny dag med sen levering i barnehagen.
Trenden fortsetter.
Sommerdagene oppfyller ønsker.
Sprekkene fra hverdagen tettes..
- én etter én.
Et ønske til deg og et ønske til meg.
Nå er det tid for to... 
- deg og meg min firbeinte venn.
Ut i skogen.
Inn mellom trærne.
 Et kappløp mot tusen solstråler.
En "gammel" bekjent hilser oss.
På samme sted som i fjor.
Like vakker og like sjarmerende.
Lille frøken "Flekkmarihånd".
Og vet du hva?

Smilet lever i beste velgående.


Bilde: "Lille frøken Flekkmarihånd"


Livet er deilig når smilet lever i beste velgående 💕