Viser innlegg med etiketten mat. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten mat. Vis alle innlegg

mandag 8. august 2016

Stemningsfull kveld på Øverdalssetra 🐐

33. Feriedag: Lørdag 6. August 2016


Det er utrolig gøy å bli invitert...
Til Seterdager i Sollia.
Idyllen er fullkommen på Øverdalssetra.
Vi blir ønsket velkommen med store smil.
Hjemme hos Ellen Marie og Hans.
To varme mennesker som gir av seg selv.
Et vertsskap i særklasse.

💕ØVERDALSSETRA💕

Bilde: Øverdalssetra i Sollia.
(Foto: Marita på Staifjellet)

Vimarida stiller med bandets blidspente fem:
Lars, Marius, Marita, Sarah og Adam.
Glade musikanter i farta.
Ut på tur...
- selvfølgelig med et smil på lur.

Sommerværet står på halv tolv.
Gråsprengte skyer med uttrykk for regn.
Hva skal vi gjøre?
Hvor skal vi rigge?
Ute på en scene eller inne i et fjøs?
Vi veier for og imot - frem og tilbake:
1) en nydelig utsikt mot storslåtte fjell...
2) levende lys i et seterfjøs med sjel...

💕SETERFJØS MED SJEL💕

Bilde: Musikk i et fjøs med sjel...
(Foto: Marita på Staifjellet)

Vi går for gamle steinvegger og tak over hodet.
Et riktig valg for en kjølig sommerkveld.
Det er intimt og innbydende.
En bygning med sjarm og stil.
"Her skal vi rigge og her vil vi spille".

Alltid kjekt å være ute i god tid.
Utstyret er på plass...
Strømmen holder...
Instrumentene spiller og lyden bærer.
Vi har 1,5 time til rådighet. 

💕TIDSPERSPEKTIV💕

Bilde: Rømmegrøt med spekemat...
(Foto: Marita på Staifjellet)

På Øverdalssetra er det sommerdrift.
"Å, jeg vet ei seter med så mange gjeter..."
De har gjester fra fjern og nær.
En seterkafe med lokal mat.
Vi er så heldige å få smake:
- rømmegrøt med rabarbrasyltetøy
- spekemat med potetsalat 
- hjemmelagde kaker
- blåbærsaft og kaffe
Magene blir mette og skuldrene senkes.
Vi takker hjertelig for god mat og gjestfrihet.

Mørket brer sine vinger ut.
Det er sommerkveld på setervollen.
Levende lys blafrer i sommervind.
Lys inne...
Lys ute...
Lys på selveste utedo'n.

Gjestene kommer.
Ikke altfor mange og ikke altfor få.
Perfekt antall for en intim konsert.
Klokken er slagen.
La oss starte en musikalsk seteraften.

💕GJESTFRIHET💕

tirsdag 26. juli 2016

Selvhushold er velhushold 🍴

15. Feriedag: Mandag 18. Juli 2016


Folk i feriemodus...
Det er folk med frihet og anledning:
- Frihet til å velge: for eller imot.
- Anledning til å si: skal - skal ikke.
I dag er vesla hjemme med mamma.
Barnehagen finner vi alltids i morgen.

Vi sover lenge og nyter morgenen.
Rutine, hva er det?
Et fremmedord når det kommer til ferie og fritid.
Sjarmen med late dager og sommertid.

Bilde: Lekeplassen på Koppang
(Foto: Marita på Staifjellet)

Vi reiser til Koppang på formiddagen.
Adam jobber og jentene koser seg.
"Mamma, kan vi gå på lekeplassen?"
"Ja, selvfølgelig kan vi det".
Alt er mulig når vi eier dagen.
En lykkelig akrobat smiler fornøyd.

Onkel Brano kommer på besøk.
Han skal være 2 uker på Staifjellet.
Tutti-frutti-familien kjører til Gardermoen.
Mottakskomiteen venter i spenning.
Rute: Krakow - Gardermoen 
Estimert landingstid kl. 17:08.
Norwegian innfrir forventningene.
Gjensynsgleden er stor og klemmene varme.
Vi feirer med en stopp på Elverum.
Kinamat på Gråberg.

Bilde: Familiebesøk fra Slovakia
(Foto: Marita på Staifjellet)

16. Feriedag: Tirsdag 19. Juli 2016


4 dager igjen til ferie for kone, mann og barn.
Fire hjerter gleder seg.

I dag møter vesla opp i barnehagen.
Jente 4 år - søker lekekamerater.
NB: aktivitetsnivået er på topp!
Mamma er tøff, men ikke SÅ tøff.
Kjekt å kunne leke noen timer med jevnaldrende.

Tomt kjøleskap roper etter påfyll.
Har jeg noe valg?
Det blir en tur på butikken før lunsj.
Ære være lønningsdag!

💕 GOD SAMVITTIGHET 💕

Bilde: Sporty i naturens kjøkkenhage.
(Foto: Marita på Staifjellet)

Første feriedag uten krav til meg selv.
"I dag må jeg vaske hus..."
"I dag må jeg rydde barneklær..."
"I dag må jeg..."
I dag skal jeg faktisk bare kose meg.
UTEN dårlig samvittighet!

Harley og matmor har et felles ønske.
Trimtur i Trollskogen.
Like logrende begge to:
- Harley er lykkelig over å kunne snuse
- Matmor er lykkelig over å se bær 
Ulike interesser finner felles multiplum.
Vi feirer med en pust i bakken:
- Glomma er like vakker som alltid.

💕 NORSK NATUR 💕

Bilde: En pust i bakken ved Glomma.
(Foto: Marita på Staifjellet)

Prosjekt retrodesign fortsetter ut dagen.
Puss - puss - puss - så kommer det en støvsky.

Nyfanget harr til middag.
Akkompagnert av potet, salat og rømme.
Gleden er å spise fisk fra Glomma.
Sjarmen er å klippe salat fra hagen.
Selvhushold er velhushold.

💕 SELVHUSHOLD 💕

mandag 18. juli 2016

Bøtteballett på rød løper...

9. Feriedag: Tirsdag 12. Juli 2016


"Hva er det du sier?"
"Trengs det en husvask?"
Hus og hjem står på hodet. 
Hva er opp og hva er ned?
Hybelkaniner på rekke og rad.
Hvor ble det av Staifjellets røde løper?

Oppgjørets time er kommet:
På med silkehansker og ballettsko.
Fram med dansestaur og boblevann.
Det er en gledens dag.

Rød løper på skinnende rene gulv ❤️

10. Feriedag: Onsdag 13. Juli 2016


Bøtteballetten fortsetter.
"Ja, vi elsker dette huset...
- som det stiger frem..."
Husets frustrert frue ser lyset i tunnelen.
En rød løper i alle rom.
Det blir rene og skinnende gulv.
Nå kan gjestene komme.

Fryste boller.
Oppvarmede boller.
Steinharde boller.
"De kommer kanskje senere?"

Bilde: Møter mellom mennesker.

Familie og venner kommer sjelden alene.
Første bil: bryllupsplanlegging 
- med hyggelige venner 
Andre bil: overraskelsesbesøk
- "Hei, tante!" - Verdens beste gudmor.
Tredje bil: bollesabotører
- glade damer i farta

Besøk i alle former og fasonger.
Det er sommerens glade budskap.
Kvalitetstid med kjente og kjære.
Jeg er takknemlig for disse øyeblikkene.
Minnerike møter mellom mennesker.

Sommerens glade budskap ❤️

11. Feriedag: Torsdag 14. Juli 2016


Hipp, hurra for Elena 21 år 🎉 
Et søskenbarn med stor S.
Snill - Søt - Smart - Sterk - Stilig.
Spiser kake og tar en salto for deg i dag.

Lenge leve et liv i feriemodus.
"Sol ute og sol inne"
Upåklagelig sommerstemning.
Sommerbesøk fra fjern og nær.
Varm kaffe...
Høylydt lek...
Et yrende liv på terrassen.

Impulsiv sightseeing i Stor-Elvdal:
Koppang og Evenstad.


Bilde: Gjester på Kjøkkenveien 3

En verdig stopp på veien hjem.
Merk navnet:
Kjøkkenveien 3.
En sjelden perle langs riksvei 3.
Like før Imsroa - fra sør.
Like etter Imsroa - fra nord.
Birkebeinerveien ligger like ved.


Bilde: Nydelig måltid i sjarmerende omgivelser.

Velkommen til Kjøkkenveien 3.
En gammel landhandel har fått nytt liv.
Et hus med atmosfære og sjel.
Rett og slett:
- et sjarmerende og koselig sted.

Velkommen inn.
Smaksopplevelsen griper deg.
Velkommen inn.
Historien omfavner deg.
Velkommen inn.
Vertsskapet venter deg.

Historiske og smaksrike opplevelser ❤️

lørdag 31. august 2013

Siste dagen hjemme med mine kjære...

Lørdag og siste kveld hjemme med mine kjære, før toget tar meg til Trøndelag og en uke med masterstudier. Jeg gleder meg til å gripe fatt på studiene, og jeg har tro på at valget er riktig for fremtiden. Det gjør det likevel ikke enklere å være fraværende fra familien. Det var med tungt hjerte at jeg la vesle Mia min for kvelden, varmen fra hennes søvnige kjærtegn var etterlengtet, og de vil følge meg i dagene og nettene i uken som kommer. Heldigvis vet jeg at hun kommer til å ha det bra hjemme på Stai, sammen med pappa Adam og babinka Janka.

Uken har ført med seg en rekke uvanlige opplevelser, og jeg blir grå i håret av å tenke på de distre hendelsene. Onsdagens penetrering av Bjørns nye Octavia og gårsdagen med glemsel av veslas avtale med helsestasjonen. Jeg er fullt klar over at jeg er nært beslektet med gullfisken, men det kom som en overraskelse at jeg i tillegg er sterkt åndsfraværende og et gjenferd i omgivelsene rundt meg. Ukens uforklarelige hendelser fikk heldigvis en ende etter fredag, og i dag har jeg vært flink på hjemmebane - uten komplikasjoner. Vasket klær til den store gullmedaljen, ryddet i regninger og kjøpspapirer, skiftet sengeklær - og sist men ikke minst - vært på sopp- og bærtur i Trollskogen med Adam, Mia, Harley og svigermor.

Internett er en fantastisk oppfinnelse for personlig utvikling og selvrealisering. Hadde det ikke vært teknologiens uendelige muligheter, ville det verken blitt mat på torsdag eller bakverk på fredag. Ustyrt med I-pad og internett fant jeg oppskrifter på gulasj m/ kyllingkjøttdeig (www.matprat.no), chilli con carne (www.mine oppskrifter.no), og horn (www.matprat.no). Anbefaler gjerne oppskriftene videre til dere andre som eventuelt måtte ønske å imponere med hjemmelaget mat til familie, venner og beskjente.

Gulasj m/ kyllingkjøttdeig
(http://www.matprat.no/oppskrifter/kos/gulasj-med-kyllingkjottdeig)
Gulasj m/ kyllingkjøttdeig

Chilli con carne (Jamie Oliver)
(http://www.mineoppskrifter.no/chili-con-carne-jamie/)
Horn
(http://www.matprat.no/oppskrifter/kos/ost-og-skinkehorn)

Horn med og uten Jarlsbergost

torsdag 22. august 2013

JOBBINTERVJU...


Jeg hadde lovet vesla å plukke mer blåbær, og løfter er til for å holdes. I går hadde hun sin 2. dag i barnehagen, og da hun skulle sove på formiddagen, reiste jeg hjem til Harley og et uforpliktende møte med mine søte blå i Trollskogen. Det var hele tiden en mulighet for at telefonen skulle ringe og kalle meg tilbake til barnehagen, men tiden gikk og blåbærene trillet ned i bøtta - en etter en.

Plutselig ringte telefonen og jeg var klar til å gripe bøtta i firsprang ned skogsbilen, men da jeg fikk kontakt med andre enden skulle det vise seg å være noe helt annet - et tilbud om jobbintervju. Jeg må innrømme at jeg hadde fraskrevet meg denne muligheten, da måneden snart var omme og kanditatene til stillingen svært så erfarne og kunnskapsrike. Jeg har - til tross for innkallelse til intervju - en intuisjon om at stillingen allerede er besatt, uformelt innad i organisasjonen. Planen min for morgendagen blir derfor å stille med åpent sinn og godt humør, med mine mentorordtak "alt ordner seg for snille jenter" og "det skjer det som skal skje". Det viktigste er ikke å vinne, men å delta, og sånn er det med den saken.

Dagens middagstips (inn i ovnen):

Kylling for folk i farta - toppet med parmesan

 
Parmesangratinert kyllingfilet m/ soyasaus, provancekrydder, hvitløkspepper, salt og paprikakrydder.
Freses på høy varme på begge sider med melange i stekepanne.
Tilbehør: kokt ris, honningstekt (1ss honning) paprika og løk
 
Inn i ovnen:
Legg brunet kyllingfilet på honningstekt paprika og løk.
Del 2 stk tomater og legg ved siden.
Topp det hele med revet parmesan etter egen vilje.
Stek på 180 grader til filetene er gjennomstekt.
 
Kylling for folk i farta - toppet med parmesan.